www.gencat.cat www.bcn.cat

Consorci de l'Habitatge de Barcelona

Documentació

Documentació general

Els sol·licitants de l'ajut municipal de lloguer han d'emplenar l'imprès de sol·licitud i presentar la següent documentació:

  • DNI/NIF/NIE o un document equivalent vigent de la persona sol·licitant i de tots els membres majors d'edat que formen la unitat de convivència. En el cas que algun membre de la unitat de convivència no disposi de DNI/NIF/NIE ha d'aportar el document d'identificació de què disposi.
  • Volant o certificat de convivència que acrediti la residència habitual a l'habitatge de totes les persones que formen la unitat de convivència.
  • Contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant. En el cas de contractes de lloguer amb efectes a partir de l'1 de juny de 2013, cal acreditar el compliment de l'obligació de l'arrendatari del pagament de la fiança a l'arrendador.
  • Rebut de lloguer del mes anterior i del mes en què es presenta la sol·licitud. Excepcionalment, en cas de sol·licituds amb deute generat i reclamat per la propietat, de manera judicial o extrajudicialment, caldrà presentar els dos últims rebuts pagats així com la documentació relativa a la reclamació del deute existent
  • Llibre de família, si escau.
  • Justificant dels ingressos de cadascuna de les persones que formen la unitat de convivència en edat laboral. S'ha de presentar la següent documentació:
    • Declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) corresponent a l'últim exercici fiscal tancat de la persona perceptora i de cadascun dels membres que formen la unitat de convivència, i que estiguin en edat laboral. En cas de no estar-ne obligat, s'ha d'aportar el certificat d'imputacions de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT).
    • Original i fotocòpia o fotocòpia compulsada de les tres últimes nòmines prèvies a la data de presentació de la sol·licitud. En el cas de treballadors per compte propi hauran d'aportar la darrera o darreres declaracions de l'IRPF trimestral.
    • En el cas de persones en situació d'atur o pensions/prestacions, certificat/s emès/sos per l'òrgan o òrgans pagadors de l'import a percebre durant l'any en curs.
    • Declaració responsable d'ingressos, en situacions excepcionals, en les quals la persona que sol·licita la prestació o alguns dels membres de la unitat de convivència no puguin justificar els ingressos amb la documentació esmentada als apartats anteriors.
  • Informe de vida laboral emès per la tresoreria de la Seguretat Social relatiu a la persona sol·licitant i a totes les persones en edat laboral que integren la unitat de convivència. Aquest informe s'ha de demanar mitjançant el web de la Seguretat Social o el telèfon 901 502 050.
  • Imprès normalitzat de dades bancàries, a nom de la persona sol·licitant, amb les dades del compte en el qual s'ha d'ingressar la prestació, degudament segellat per l'entitat financera.
  • Autorització de la persona sol·licitant i de totes les persones de la unitat de convivència en edat laboral perquè els òrgans que gestionen les sol·licituds puguin demanar i obtenir dades relacionades amb la tramitació i el seguiment de la sol·licitud a altres organismes públics.
  • Comunicació de la propietat o del representant que certifiqui que no es troba al corrent de pagament de la renda de lloguer o, en cas de no disposar-ne, declaració jurada de la persona arrendatària en què es manifesti la impossibilitat d'afrontar les rendes de lloguer.

Documentació específica

Per a les peticions derivades de la mediació de la Xarxa d'Oficines de l'Habitatge de Barcelona:

  • Acord signat amb la propietat en el qual s'especifiqui, com a mínim, la rebaixa econòmica efectuada per l'arrendador, la data d'efectes i l'import final de la renda de lloguer a pagar per part de l'arrendatari, l'import final del lloguer a pagar per part de l'arrendatari.
  • Rebut de pagament de la renda on consti l'import de lloguer després de la rebaixa acordada.
  • En cas de procediment judicial iniciat, demanda judicial per impagament de les rendes de lloguer.

Per a les derivades de l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona:

  • Informe de l'Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona.

Per a les prestacions dirigides a unitats de convivència (UC) que formalitzin un contracte de lloguer d'un habitatge un cop finalitzada la seva estada i procés d'inclusió en un recurs residencial, hauran de presentar, a més de la documentació abans descrita:

  • Informe signat pel director/a de l'entitat gestora de l'habitatge d'inclusió social on s'acrediti que la UC sol·licitant ha assolit els objectius establerts en el procés d'inserció i que ha deixat de residir en un dels recursos residencials que gestiona l'entitat que forma part de la Xarxa d'Habitatges d'Inclusió de Barcelona en els darrers 6 mesos.
  • Informe signat pel director/a del servei SARA o ABITS on s'acrediti que la UC ha assolit els objectius establerts i ha deixat de residir en un dels recursos residencials per a dones víctimes de violència masclista.

Per a les prestacions derivades de la Mesa de Valoració per a l'adjudicació d'habitatges per emergència social:

  • Informe de la Secretaria de la Mesa de Valoració per a l'adjudicació d'habitatges per emergència social per pèrdua d'habitatge.

Obtenció de dades de manera electrònica

Quan les persones sol·licitants i els membres de la unitat de convivència autoritzen l'òrgan gestor per a l'obtenció de les dades necessàries per a la tramitació i valoració de les sol·licituds, no és necessària l'aportació de:

  • Certificat de convivència que acrediti la residència a l'habitatge de totes les persones que integren la unitat de convivència.
  • El DNI de la persona sol·licitant i de tots els membres que integren la unitat de convivència.
  • La declaració de l'IRPF de la persona sol·licitant i de totes les persones en edat laboral que integren la unitat de convivència.
  • Justificant dels ingressos en el cas de persones en situació d'atur i pensionistes.
  • Certificat de grau de discapacitat, si s'escau.
  • Carnet de família monoparental i nombrosa, si s'escau.


El Consorci de l'Habitatge de Barcelona pot sol·licitar, directament o a través de les entitats col·laboradores en la gestió d'aquestes prestacions, la documentació complementària que consideri necessària per a la resolució de l'expedient.