Barcelona
celebra el Dia Internacional de la Gent gran amb un mes ple
d’activitats “Suma’t
a les ONG socials”, nova campanya de la Taula del Tercer Sector
Barcelona acull la I Fira
d’Economia Solidària de Catalunya Es posa en marxa el repte del
Gran Recapte d’Aliments 2012 Signat el Pla de suport al
Tercer Sector Social de Catalunya Presentat el document de bases
del Pacte per a la lluita contra la pobresa
Dennis P. Culhane, professor de
la Universitat de Pennsilvània
Càritas rep la Medalla d’honor
del Parlament de Catalunya La Cursa de la Mercè més
solidària
Barcelona
celebra el Dia Internacional de la Gent gran amb un mes ple
d’activitats
Barcelona ha preparat tot un conjunt d’activitats entorn el Dia
Internacional de la Gent Gran, que es va commemorar l’1 d’octubre. Aquestes
activitats,
promogudes per l’Ajuntament de Barcelona, s’emmarquen en l’Any europeu
de l’Envelliment actiu i la solidaritat entre generacions.
Majoritàriament durant el mes d’octubre, però també durant els mesos de
novembre i desembre, s’han programat un ampli ventall de propostes
adreçades a les persones grans amb la voluntat de potenciar una vida
activa i l’intercanvi entre generacions: caminades intergeneracionals,
debats, jornades per compartir experiències, cinema intergeneracional i
concerts, entre d’altres actes.
“Suma’t
a les
ONG socials”, nova campanya de la Taula del Tercer Sector
Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional contra la Pobresa,
que tindrà lloc el dimecres 17 d’octubre, la Taula d’entitats del
Tercer Sector Social de Catalunya intensifica la campanya “Suma’t a les
ONG socials”.
Amb aquesta campanya de comunicació, es vol contribuir a sensibilitzar
la ciutadania sobre la importància de participar i donar suport a
l’activitat que realitzen les entitats socials, especialment en un
moment d’increment de les necessitats socials.
Barcelona
acull la I Fira d’Economia Solidària de Catalunya
El sector de l’economia social i solidària català organitzarà a
Barcelona, del 27 al 29 d’octubre a la fàbrica Fabra i Coats de Sant
Andreu, la primera Fira d’Economia Solidària de Catalunya, a la qual es
preveu que hi participin empreses i entitats del sector, així com unes
7.000 persones.
L’economia solidària la formen totes aquelles organitzacions
(cooperatives, associacions, fundacions, centres especials de treball i
empreses d’inserció) amb activitat econòmica de producció, distribució,
comercialització, consum o estalvi que es desenvolupa sota criteris
democràtics, participatius, respectuosos amb el medi ambient i
socialment responsables.
Es calcula que el sector genera uns 13.500 llocs de treball.
Es
posa
en marxa el repte del Gran Recapte d’Aliments 2012
La seu del Banc dels Aliments de Barcelona va acollir, a finals de
setembre, la presentació de la campanya “Feu-vos voluntaris”, que té
com a objectiu aconseguir 10.000 persones voluntàries per participar en
el Gran Recapte d’Aliments.
El repte d’enguany és recollir 1.400.000 quilos d’aliments bàsics
gràcies a les donacions d’aliments de la societat civil. Per poder
recollir els aliments, les persones voluntàries atendran 750 punts de
recollida, supermercats i mercats de tot Catalunya durant els dies 30
de novembre i 1 de desembre.
La col·laboració, com a coordinadors/es d’un dels punts de recollida, o
com a voluntaris/es d’un d’aquests punts durant un torn d’unes 4 hores,
és més necessària que mai. “Ho farem junts” és el lema de la campanya,
responent a aquesta necessitat d’aconseguir persones compromeses amb
aquesta causa solidària que vol donar resposta a les necessitats
alimentàries de milers de catalans i catalanes.
Signat
el Pla de suport al Tercer Sector Social de Catalunya
El passat 17 de setembre la Generalitat de Catalunya i la Taula
d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya van signar el Pla de
Suport al Tercer Sector Social. El Pla conté 50 mesures que tenen com a
objectiu potenciar i enfortir l’activitat del conjunt de les més de
7.000 entitats socials existents a Catalunya que lluiten contra
l’exclusió social.
Les mesures del Pla es poden agrupar en 4 grans àmbits: la millora de
la suficiència econòmica de les entitats, la formació i l’assessorament
al tercer sector, el foment social i el reconeixement del tercer sector
i la simplificació i la facilitació de la relació amb l’Administració.
L’acte de signatura, que s’ha celebrat al Saló Sant Jordi del Palau de
la Generalitat, ha estat presidit pel Sr. Artur Mas, president de la
Generalitat de Catalunya, el Sr. Josep Lluís Cleries, conseller de
Benestar Social i Família i la Sra. Àngels Guiteras, presidenta de la
Taula del Tercer Sector.
Presentat
el document de bases del Pacte per a la lluita contra la pobresa
Amb la voluntat de refermar el compromís en la lluita contra la pobresa
i l’exclusió social, el dimecres 19 de setembre va presentar-se el
document de bases del Pacte per a la lluita contra la pobresa a
Catalunya.
El document, que fa una diagnosi de la situació de la pobresa a
Catalunya i fixa els fonaments que caldrà tenir presents en
l’elaboració del Pacte per a la lluita contra la pobresa, s’estructura
en 8 eixos: la cobertura de necessitats bàsiques d’alimentació, la
salut, l’habitatge, la formació, l’ocupació, l’econòmic, el relacional
i la pobresa infantil.
L’elaboració del document s’ha realitzat a partir d’un grup de treball
específic format per entitats socials amb una trajectòria destacada en
el camp de la inclusió, entitats municipalistes i personal tècnic de la
Generalitat de Catalunya.
Professor de la
Universitat de Pennsilvània i director de recerca del Centre Nacional
de Sensellarisme dels Estats Units
En aquest butlletí entrevistem en Dennis P. Culhane, un professor i
investigador americà amb una àmplia trajectòria en polítiques d’atenció
a persones sense llar i d’habitatge assistit. Recentment, ha visitat
Barcelona i, entre d’altres, va fer una conferència-debat amb les
entitats de la Xarxa d’atenció a persones sense llar de Barcelona.
Quina és la millor manera
per fer front al problema del sensellarisme?
Tradicionalment les polítiques d’atenció a persones
sense llar han optat per allotjar aquestes persones en albergs o per
habitatges de transició fins a proporcionar un habitatge permanent.
S’ha comprovat, però, que aquestes mesures no solucionen el problema,
que no són prou efectives, especialment en persones que es resisteixen
a acceptar els serveis i que no volen cap mena de xarxa de suport. Per
sortir del carrer, el primer que necessiten les persones és un
habitatge, motiu pel qual sorgeix una nova aproximació, un nou programa
anomenat housing first (primer l’habitatge).
A grans trets, només hi ha dos maneres de treure les persones del
carrer: que en surtin proporcionant-los un habitatge o que no hi
arribin, potenciant la prevenció. Quan els mecanismes existents no
funcionen, cal fer coses noves, apostar per un nou model d’atenció, com
és el housing first.
En què consisteix el housing
first?
El housing first és una nova política o
programa,
que comença a Estats Units els anys 90 amb persones sense llar amb
malalties mentals
greus, i que representa un canvi de paradigma en relació a l’atenció i
el tractament de les persones sense llar. Consisteix en atacar
directament l’arrel del problema: es proporciona un habitatge permanent
perquè puguin deixar el carrer, i és en aquest marc on se’ls fa un
seguiment i intervenen els serveis socials.
Parteix de la idea que l’habitatge és un dret que cal garantir (l’accés
a un habitatge digne) i no un privilegi que les persones s’han de
guanyar. Es basa en els principis de capacitat d’elecció i empoderament
de l’usuari, d’integració comunitària, de separació dels serveis de
suport i de gestió de l’habitatge, i de la flexibilitat i voluntarietat
dels serveis.
Pot semblar contra intuïtiu que persones amb poca predisposició a rebre
ajuda, accedeixin a un habitatge; però l’eficàcia ha quedat clarament
provada.
Com funciona a nivell
operatiu?
Els pisos els proporcionen persones o promotors
privats, als quals l’Administració els garanteix el pagament del
lloguer; mentre que la gestió dels pisos i la prestació de serveis a
les persones que hi resideixen els realitzen entitats no lucratives i
ONG.
Les persones que accedeixen a un pis han de complir 3 condicions:
complir les normes de convivència i les lleis vigents, contribuir al
finançament dels pisos (amb una 30% dels seus ingressos, en cas que en
tinguin) i acceptar el seguiment i les visites per part dels
treballadors socials.
A nivell econòmic, el programa suposa un important estalvi en relació
als programes utilitzats fins al moment. Vam fer un estudi a la ciutat
de Nova York a 10.000 persones sense llar, 5.000 que no participaven en
el programa i 5.000 que sí. El cost dels serveis d’atenció de les
persones que no gaudien del programa era de 40.000$ de l’any 1998
aproximadament; mentre que les persones que residien en un habitatge
permanent era de tan sols 17.000$.
Aquest programa és
aplicable als diversos perfils de persones sense llar?
Efectivament, a Estats Units és vàlid tant per
persones sense llar cròniques, amb problemes de salut mental o
problemes d’addicció a les drogodependències, com per a persones joves,
dones amb fills a càrrec, famílies, o persones aturades. Aquesta
política s’ha estès molt i a tot tipus de persones els darrers anys,
especialment amb el programa de reallotjament ràpid.
L’efectivitat del housing first és d’un 85% en persones sense
llar de
llarga durada, i del 92% en persones que han necessitat un
reallotjament ràpid.
Quines crítiques ha rebut
aquest programa?
Qualsevol programa d’aquestes característiques
sempre rep crítiques i mostres d’escepticisme. De fet, als Estats Units
s’han necessitat 10 anys per tal de canviar el paradigma d’atenció al
problema del sensellarisme.
L’argument definitiu per convèncer aquelles persones més escèptiques, i
sobretot als congressistes americans perquè aprovessin les partides
pressupostàries que en permetessin la seva viabilitat, ha estat la seva
elevada- i provada- efectivitat i la important reducció de despesa en
relació a les altres polítiques que es duien a terme.
El repte actual, però, continua sent l’abaratiment del cost global del
programa.
Hi ha hagut rebuig social
o per part del veïnat a aquest tipus d’habitatges?
La veritat és que no hem tingut cap tipus de rebuig,
bàsicament perquè no s’ha produït cap problema. S’intenta que els
habitatges per a persones sense llar estiguin dispersos per les
ciutats, no en zones específiques, i, en cas que es dediqui tota una
promoció d’habitatges a aquest tipus de pisos, que no sigui de grans
dimensions.
Quan les persones tenen el seu propi pis, es minimitzen molt els
possibles problemes de conflictivitat al carrer, i les persones tenen
la mateixa percepció de seguretat. De fet, en la majoria dels casos, ni
saben que existeix un pis d’aquestes característiques.
Els habitatges de l’entorn no han perdut valor, fet que ha
tranquil·litzat a aquelles persones que podien tenir por al fet que el
seu patrimoni perdés valor de mercat.
Donada la conjuntura
econòmica actual, ha augmentat molt la demanda d’aquest recurs?
L’any 2009, en plena crisi econòmica,
l’Administració Obama va apostar decididament pel housing first
amb la
llei HEARTH, i va augmentar el pressupost, especialment del programa
d’allotjament ràpid. Entre 2004 i 2010 s’han posat en marxa 80.000
habitatges assistits.
Des de llavors s’han incrementat notablement el nombre d’allotjaments,
però no així el nombre de persones sense llar. El reallotjament ràpid
ha evitat l’empitjorament de la situació de moltes persones, que només
presenten una estada mitjana al pis de 30 dies.
Enguany, serà el primer any que les persones sense llar baixaran de les
100.000 persones a tot Estats Units.
Aquesta política pot tenir
èxit a Europa?
Cal considerar, d’entrada, que Europa i els Estats
Units tenim un model de benestar molt diferent. En aquests moments
s’estan desenvolupant iniciatives pioneres de housing first a
Europa a
ciutats com Lisboa o Utrecht. En tot cas, però, la implantació d’aquest
nou programa exigeix temps i es requereix suport polític.
I per finalitzar, quin
missatge voldria compartir amb les entitats de la ciutat que atenen a
persones sense llar?
Han de fer un esforç per recollir dades i elaborar
estadístiques per poder demostrar empíricament l’eficàcia dels
programes que duen a terme. El seguiment i el recompte de persones
sense llar que s’ha realitzat a Barcelona és una bona iniciativa que
cal consolidar! A Estats Units, per exemple, i per imperatiu legal,
cada darrer dimecres de gener es fa un recompte de les persones que
dormen al carrer.
Càritas rep la Medalla
d’honor del Parlament de Catalunya
El passat 10 de setembre, el Parlament va atorgar la Medalla d’honor a
Càritas Catalunya com a reconeixement a la seva tasca en favor de la
justícia, la inclusió social i la lluita contra la pobresa.
La Cursa de la Mercè, amb una inscripció rècord de 16.000 persones,
aportarà un total de 80.000 euros corresponents als diners de les
inscripcions dels participants a quatre entitats socials de la ciutat:
Bona Voluntat en Acció, la Fundació Amics de la Gent Gran, l’Associació
Esportiva Ciutat Vella i la Fundació Àmbit Prevenció.
SOS Racisme inicia un canvi en el model associatiu, que al costat de
l’acció política i de denúncia que actualment realitza, vol potenciar
l’acció comunicativa per afavorir la participació d’una major base
social. En aquest sentit, un dels primers canvis simbòlics és l’estrena
de la nova pàgina web de l’entitat, la qual vol esdevenir un espais
dinàmic, viu i multidireccional.
Dissabte 7 d’octubre tindrà lloc la primera Caminada intergeneracional,
en la qual podreu compartir una jornada inoblidable, oberta a tothom i
apta per a totes les edats, gaudint dels racons de la muntanya de
Montjuïc. Hi haurà dos recorreguts: un llarg de 6km i un curt de 3km
aproximadament.
Aquesta activitat s’organitza en motiu de l’Any europeu de
l’envelliment actiu i la solidaritat intergeneracional amb la voluntat
de, a través de l’activitat física, promoure hàbits saludables i
estimular les relacions entre generacions i l’intercanvi d’experiències.
L’Ajuntament de Barcelona coorganitza l’activitat amb el suport del
Consell de la Gent Gran de Catalunya, el Consell Assessor de la Gent
Gran i l’Agència de Salut Pública de Catalunya.
El dijous 9 d'octubre tindrà lloc la jornada, promoguda pel Consell
Assessor de la Gent Gran de Barcelona en el marc de les activitats
previstes per commemorar l'Any europeu de l'envelliment actiu i de la
solidaritat entre generacions, sobre l'envelliment actiu i les persones
grans amb dependència.
A l’acte, durant el qual intervindrà Maria Assumpció Roset,
comissionada d’alcaldia de la gent gran, hi haurà una conferència a
càrrec de Mercè Pérez Salanova i una taula rodona.
Per tercer any consecutiu, la Taula del Tercer Sector promou un acte
institucional amb motiu de la commemoració, el dia 17 d’octubre, del
Dia Internacional per a l’eradicació de la pobresa.
Aquest acte, coincideix amb la campanya de sensibilització “Donem el
millor de nosaltres” que enguany anima la ciutadania a sumar-se a les
ONG socials.
Els dies 18 i 19 d’octubre tindrà lloc el 16è Fòrum FEDAIA, que porta
per títol “Combatre la pobresa infantil és feina de tots”.
El fòrum vol contribuir a analitzar la situació actual per tenir un
punt de partida i d’inflexió a partir del qual realitzar propostes
viables per combatre el greu problema de la pobresa infantil. Cal
pensar que un 23,7% dels infants a Catalunya viuen sota el llindar de
la pobresa.
L'Obra Social La Caixa convoca les ajudes del programa "Emprenedoria
Social" per donar suport a persones emprenedores i empreses socials de
nova creació, amb un recorregut inferior a 3 anys i entitats socials
amb noves línies de negoci.
Les ajudes del programa es destinaran a incrementar l’impacte social de
les empreses socials de nova creació, augmentar les probabilitats
d’èxit de les noves iniciatives emprenedores, accelerar la consolidació
d’empreses socials de nova creació i a donar a conèixer a la societat
els nous emprenedors socials i sensibilitzar a la ciutadania sobre la
importància d’aquesta nova tipologia d’empreses.
L’Institut de Treball Social i de Serveis Socials (Intress) organitza
el seminari “L’adopció i l’acolliment familiar: eines per prevenir les
ruptures de convivència” i un fòrum de reflexió per debatre amb
persones i professionals implicades en el procés.
El seminari vol contribuir a ajudar als professionals per tal que
puguin generar respostes creatives adaptades a les necessitats dels
protagonistes de l’acolliment familiar i l’adopció, especialment en
moments de ruptures de convivència.
En
aquest apartat
només es presenta una sel·lecció
d'alguns dels actes destacats del mes. Podeu consultar més
esdeveniments a l'agenda inclusiva del portal web de l'Acord
Ciutadà
Podeu
rebre el butlletí electrònic de l'Acord de forma periòdica,
subscrivint-vos aquí.
Si
voleu donar-vos de baixa de la llista de distribució del butlletí
envieu un correu electrònic a: acordciutada@bcn.cat
Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva
C/ València 344, 6a planta 08009 Barcelona Tel. 93.413.27.31 e-mail: acordciutada@bcn.cat