Museu Picasso de Barcelona

Desemparats
Signat Picasso i datat 1903 a l’angle superior dret
Barcelona, 1903
Pastel i carbonet sobre paper
46 x 40 cm
Adquisició Plandiura, 1932
MPB 4.269

Entre 1901 i 1905, la maternitat és un tema freqüent en l'obra de l'artista. Hi subsisteixen les influències del pintor i teòric francès Maurice Denis, com també del pintor Puvis de Chavannes, els quals tenen una gran difusió en les revistes de la Barcelona de final del segle XIX i principi del XX. Les maternitats picassianes d’aleshores palesen, com la resta de figures de l’època blava, la feixuga càrrega personal, social i psicològica dels personatges.

La carnació de les figures de Desemparats s'humanitza de nou. L'execució tècnica evidencia un gran virtuosisme, sobretot perquè aconsegueix una lluminositat excel·lent gràcies a l'aplicació de tocs de pastel blanc. Aquesta vivacitat de la carn contrasta amb la inexpressió dels rostres, dels quals sobresurt la mirada colpidora que ens dirigeixen els ulls negres i arrodonits carregats de la indiferència i la resignació que envaeix el món de la marginació.
Amb la mà, una mà desproporcionadament allargada, fruit de l’amanerament del Greco, present en algunes de les seves figures, la mare resguarda el fill per protegir-lo de la duresa del fred de l’hivern. Del nen, el museu conserva un dibuix a ploma (MPB 110.527)

Al revers de Desemparats hi ha un esbós de paisatge, no signat ni datat, fet al carbonet (MPB 4269R).

Bibliografia

Blunt, Anthony, Pool, Phoebe, Picasso, the formative years: a study of his sources. Londres, Studio Books, 1962, núm. 92, s. p.
Daix, Pierre i Boudaille, Georges, Picasso 1900-1906: catalogue raisonné de l'oeuvre peint. 2ª ed. Neuchâtel, Ides et Calendes, 1988, núm. IX-7, p. 221
Museu Picasso (Barcelona), Museu Picasso, catàleg de pintura i dibuix. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1984, p. 650, 749
Palau i Fabre, Josep, Picasso vivent: 1881-1907. Barcelona, Polígrafa, 1980, núm. 842, p. 329, 540
Zervos, Christian, Pablo Picasso: vol. I, œuvres de 1895 à 1906. París, Cahiers d'art, 1932, núm.169, p. 79

Ubicació

Sala 8