Museu Picasso de Barcelona

Home assegut
Signat Picasso i datat 24.6.69. a l’angle superior dret
(la signatura és posterior )
Oli sobre cartró ondulat
129 x 65 cm
Donatiu Pablo Vilató, 1987
MPB 112.867

En els darrers anys de la seva vida, Picasso sorprèn de nou amb una revolució estètica i formal, poc compresa en el seu moment. Dins l’obra tardana trobem la renovació última, en què Picasso s’allibera de tot saber, de tota tècnica i retorna a allò que és natural, a l’espontaneïtat, a la infantesa de l’art, a una pintura primària i immediata. És a dir, a una pintura sense traves ni regles, expressió de la seva prodigiosa energia.

Home assegut és un clar exponent d’aquesta pintura de transgressió que es coneix com a període d’Avinyó, amb motiu de les dues grans exposicions que tenen lloc al Palau dels Papes (1970 i 1973). Picasso hi ofereix una sèrie d’arquetips, un dels quals és l’ésser híbrid que protagonitza aquest oli, en el qual allò humà i l’animalitat més rude es fonen. De la mescla surt un personatge intrigant, amb aparença de mosqueter-cavaller, que descriu de manera vehement, amb contrastos de colors ben compartimentats i contorns negres. Mostra la materialitat de la pintura, amb traços gruixuts i barroers, amb zones empastifades.

Per elaborar el rostre, Picasso torna a la màscara, símbol i fetitxe. Els trets facials són d’animal, però el pentinat i el portentós bigoti i el masclet són referents directes dels senyors del segle d’or espanyol. L’obra evidencia el desig d’expressar un univers obsessiu i fantàstic a través d’una estètica primària i brutal, i amb un grafisme característic d’aquest darrer període com les mans en forma de ventall que mostra sempre de cara.

Una altra obra d’aquesta darrera època amb representació de figures abarrocades o d’inspiració velazqueña és el dibuix amb retolador i guaix, que Picasso va fer pocs mesos abans de la seva mort: Quatre personatges o “La conversa” (1972, MPB 113.024).

Ubicació

Sala 16

La donació

El 1987 Pablo Vilató Ruiz (nebot de l'artista, fill de la seva germana Lola) fa donació al museu de dues teles del període d'Avinyó: aquesta obra, Home assegut, (1969) i també Bust de dona (1970, MPB 112.866).