Museu Picasso de Barcelona

El carrer de la Riera de Sant Joan,
des de la finestra de l’estudi de l’artista
Barcelona, 1900
Oli sobre fusta
22,3 x 13,8 cm
Donatiu de l’artista, 1970
MPB 110.213

Al revers hi ha un dibuix a llapis plom d’un nu femení de perfil. No està firmat ni datat. Barcelona, cap al 1900 (MPB 110.213 R)

Al 1900 Picasso s’instal·la en un nou taller, que comparteix amb el seu amic Carles Casagemas, al carrer de la Riera de Sant Joan, 17 (carrer desaparegut en començar la construcció de la Via Laietana el 1907).

En aquest oli, la finestra, oberta de bat a bat, de la qual només veiem l’angle inferior dret, aboca l’espectador a la visió del carrer i a l moviment de la vida quotidiana d’un carrer estret de la part vella de Barcelona. A la dreta, al balcó, es mostra un personatge que observa l’artista mentre pinta.

La finestra serà un element freqüent en l’obra picassiana, que serveix per a la creació de noves relacions espacials entre interior i exterior, com, per exemple, el retrat de la seva germana pintat al mateix estudi i el mateix any, Lola, germana de l’artista, a l’estudi de la Riera de Sant Joan, El passeig de Colom, o Els colomins, per esmentar tres obres d’èpoques molt diferents.

La perspectiva, ben elaborada, configura una composició excel·lent. L’obra indica una inclinació vers l’abstracció i el predomini de la taca de color, en aquest cas, amb tons ocres, marrons i grisos, en què les figures estan més suggerides que no perfilades, més insinuades que no evidenciades, a diferència de la manera de treballar el dibuix d’obres precedents. La pinzellada llarga, de traç decidit, copsa i accentua el moviment i l’animació del carrer.

D’aquest carrer i amb la mateixa perspectiva, el museu en conserva un dibuix.
El carrer de la Riera de Sant Joan, des de la finestra de l’estudi de l’artista
No firmat ni datat. Barcelona, 1900
Carbonet i llapis Conté sobre paper
34, 8 x 26, 1 cm
Donatiu de l’artista, 1970
MPB 110.898

Ubicació

Sala 4