Destaquem
Actualitat
Entrevista
Publicacions
Breus
Agenda
Noves
entitats
Enllaços
|
Lliurament
dels Premis del CMBS als Mitjans de Comunicació
La Generalitat gestionarà els
recursos del 0,7% de l'IRPF
Barcelona avança en el
compliment de la Convenció internacional sobre els drets de les
persones amb discapacitat
25 anys d'Arrels
Disponible tota la informació
del 1r Marketplace de Catalunya
Ja heu visitat el Taulell de
les entitats?
Sr. Ramon Vila,
Director de la Fundació PIMEC
La pobresa infantil a Catalunya
Altres informacions breus
Agenda del mes de febrer
Noves entitats adherides a
l'Acord gener 2012
BCN Espai
Feina activa
|
Lliurament
dels Premis del CMBS als Mitjans de Comunicació
El dilluns 30 de gener va tenir lloc l'acte de lliurament de la 19
edició dels Premis del Consell Municipal de Benestar Social als Mitjans
de Comunicació. Uns guardons que reconeixen la tasca informativa dels i
les professionals del món de la comunicació que amb els seus treballs
contribueixen al coneixement i la sensibilització sobre la realitat
social de la ciutat.
Enguany els premis s'han atorgat a la Fundació arrels per la pàgina web
"Tots mereixem una oportunitat" de sensibilització envers la situació
de les persones sense llar; al periodista Fidel Masreal pel seu
reportatge "Triomfs sobre la marginació", publicat a El Periódico de
Catalunya, a través del qual l'autor s'aproxima a les diverses
realitats de la marginació a partir del seguiment de trajectòries
personals; al programa 30 minuts de TV3 per a l'emissió del documental
"Escanyats per la hipoteca"; i al programa Extraradi de Com Ràdio
"Àpats en companyia", d'alt impacte i gran qualitat comunicativa.
[+] veure més
L'acte, que va celebrar-se al Saló de Cent de l'Ajuntament de
Barcelona, va estar presidit per la Ima. Sra. Maite Fandos, tinenta
d'alcalde de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports.
El premi es convoca en les modalitats de premsa, ràdio, televisió i
internet (articles i/o sèries d'articles, reportatges, dissenys
d'internet, iniciatives de caràcter informatiu/divulgatiu i/o de
promoció de projectes en l'àmbit del benestar social de Barcelona) i
per a persones amb una trajectòria personal significativa en l'àmbit de
la premsa, ràdio, televisió o internet i el benestar social a la ciutat.
Els Premis van ser creats l'any 1993 amb la voluntat de fomentar un
tractament comunicatiu respectuós i crític de les temàtiques socials i
de premiar la tasca informativa i divulgativa d'aquelles persones
professionals de la comunicació que contribuïssin a sensibilitzar
entorn la realitat social de la ciutat.
[+] Més informació.
|
La
Generalitat gestionarà els recursos del 0,7% de l'IRPF
Des d'aquest any 2012 la Generalitat gestionarà les subvencions per a
programes de cooperació i voluntariat socials provinents del 0,7% de
l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
[+] veure més
Les citades subvencions es convoquen anualment per distribuir els
recursos que es recapten a través de la casella per a finalitats
socials que la ciutadania pot marcar en efectuar la declaració de la
renda.
La gestió d'aquests recursos per part de la Generalitat es deriva d'una
sentència del Tribunal Suprem de desembre de 2011, que estableix que
l'Estat és competent per regular els aspectes centrals de les
subvencions (objecte, finalitat, beneficiaris/es i requisits) i que la
Generalitat té competència en la gestió de les mateixes (tramitació,
resolució i pagament).
|
Barcelona
avança en el compliment de la Convenció internacional sobre els drets
de les persones amb discapacitat
Segons un informe de diagnòstic encarregat per l'Institut Municipal de
Persones amb Discapacitat, Barcelona compleix els requisits de la
Convenció internacional sobre els drets de les persones amb
discapacitat de les Nacions Unides.
[+] veure més
L'informe reconeix que l'Ajuntament de Barcelona està treballant en la
línia estratègica marcada per la convenció, i si bé també posa de
manifest que cal realitzar determinats ajustaments per emfatitzar
alguns dels criteris ja adoptats o implementar de forma progressiva i
generalitzada alguns programes i actuacions de millorar de
l'accessibilitat actualment plantejats.
L'informe, que ha estat elaborat per la Fundació Aequitas, va ser
presentat per l'Observatori Social de Barcelona el passat dimecres 25
de gener en un acte en el qual va tenir lloc una conferència del Sr.
Miguel Àngel Aguilar sobre la "Protecció dels drets de les persones amb
discapacitat a l'ordenament jurídic".
Cal destacar que a Barcelona resideixen 115.858 persones amb certificat
de discapacitat, xifra que representa el 7,2% dels habitants de la
ciutat.
[+] Més informació.
|
25
anys d'Arrels
L'any 2012 Arrels Fundació celebra els 25 anys de l'entitat. A mode de
celebració durant tot l'any 2012 es programaran diversos actes
commemoratius amb el lema "No vull ser important, vull ser útil".
[+] veure més
Durant els 25 anys d'existència de l'entitat, Arrels ha acompanyat i
atès més de 7.500 persones sense llar, i ha rebut el suport i la
implicació de 1.300 persones voluntàries i el suport econòmic de 6.000
persones i 454 entitats.
El primer acte commemoratiu va ser un concert solidari a favor d'Arrels
a càrrec de l'Escolania de Montserrat, celebrat a l'església del Carme
de Barcelona el dia 20 de desembre, al qual van assistir prop d'un
miler de persones.
[+] Més informació.
|
Disponible
tota la informació del 1r Marketplace de Catalunya
La Federació Catalana del Voluntariat Social ha divulgat en una pàgina
web el balanç, el resum i fotografies del Marketplace, celebrat a
Barcelona l'11 de novembre de 2011, Any Europeu del Voluntariat, en el
marc del 2n Congrés Europeu del Voluntariat.
[+] veure més
El Marketplace, al qual van participar més de 900 persones i una
cinquantena d'estands, va ser la primera trobada d'intercanvi entre
empreses i entitats de voluntariat que se celebrava al nostre país.
Durant la trobada empreses i entitats van poder intercanviar
experiències a partir de diverses dinàmiques per tal d’establir
possibles projectes col·laboració. En aquest sentit, també van
desenvolupar-se 4 tallers per aprofundir en noves formes de
col·laboració entre el món empresarial i el món social (Responsabilitat
Social, Teaming, Coaching i Crowdfunding). En el mateix marc, entitats
i empreses van poder donar a conèixer els seus projectes de
col·laboració.
[+] Més informació.
|
Ja
heu visitat el Taulell de les entitats?
Us emplacem a visitar el Taulell de les entitats, l'espai del portal
web de l'Acord des del qual podreu publicar informació que vulgueu
compartir amb altres entitats o persones, com per exemple informació
sobre cursos, cerca de persones voluntàries per col•laborar en algun
projecte o informació sobre noves iniciatives que impulseu, etc.
[+] veure més
L'objectiu d'aquest espai és potenciar l'intercanvi d'informació entre
totes les entitats, organitzacions i institucions que formeu part de
l'Acord.
Per publicar informació només cal accedir a la pàgina web i emplenar el
formulari.
[+] Taulell de les entitats.
|
Entrevista
al Sr. Ramon Vila
Director de la Fundació
PIMEC
La Fundació PIMEC es una organització d'acció social que es va crear fa
quatre anys i mig amb la voluntat de millorar la gestió dels temes
socials d'un agent social com és la patronal PIMEC. Des de PIMEC no
s'arribaven a satisfer les demandes de les entitats i institucions que
sol·licitaven ajuts econòmic, alhora que es volia canviar la mentalitat
vers la Responsabilitat Social Empresarial (RSE), si més no en el cas
de les petites i mitjanes empreses (PIME).
[+]
veure més
La seva missió
és fomentar uns valors i una cultura empresarial renovada i compromesa
amb l'entorn, sensibilitzant i acompanyant les PIME i les persones
autònomes per incloure aspectes socials en les seves actuacions.
Quins canvis es volien promoure entorn la RSE?
Des de la Fundació no estem d'acord amb la
Responsabilitat Social Empresarial, en tant que agent social que
aglutinem persones autònomes i PIME. Des d'aquest punt de vista, les
PIME tenen una altra dimensió en relació a la RSE en comparació amb les
grans empreses, doncs la seva tasca principal és vetllar pel
manteniment dels llocs de treball i per obtenir beneficis que permetin
continuar l'activitat de l'empresa.
Nosaltres promovem, en aquest sentit, la ESR -l'Empresa o Empresari
Socialment Responsable-, a partir de concretar en el dia a dia de
l'empresa mesures que els permetin concretar la seva sensibilitat
social (flexibilitat, conciliació laboral i familiar, igualtat i
polítiques de gènere, etc.).
D'entre els programes o projectes que impulseu, quins destacaríeu?
Nosaltres tenim un programa propi, el programa
Emppersona, d'ajuda a les persones empresàries i autònomes que es
troben en serioses dificultats econòmiques o en situació d'atur. El
programa ofereix un servei personalitzat d'orientació, assistència i
assessorament per reemprendre o recol·locar-se en l'àmbit empresarial
i/o laboral i recuperar la confiança.
En aquests moments hem atès al voltant d'uns 300 empresaris/es i
autònoms/es. Amb dades de l'any 2010, el 67% de les persones ateses
troben una sortida a la seva situació. El 30% continuen en
l'àmbit de treball de la seva empresa, el 20% canvien de sector creant
una nova empresa; mentre que el 17% opten per treballar per comte
d'altri.
I en relació a la integració laboral de les persones en risc d'exclusió
social?
La Fundació, des dels seus inicis, col·labora en el
programa Incorpora, el projecte d'intermediació laboral de l'Obra
Social "la Caixa", el qual té com a objectiu facilitar la incorporació
al món laboral de persones en situació o en risc d'exclusió.
Més enllà de facilitar la inserció laboral gràcies al contacte entre
empreses i entitats socials, el desenvolupament del programa ha
contribuït a sensibilitzar el món empresarial per contractar persones
que es troben en processos d'exclusió social i a apropar al llenguatge
de l'empresa a les persones que treballen per inserir persones al
mercat laboral.
En col·laboració amb la patronal de la gran i petita i mitjana empresa
de Marroc (CGEM), hem contribuït a que el programa s'implantés al
Marroc sota el nom d'Incorporé, amb uns nivells d'inserció més alts que
al nostre país.
Com es pot millorar l'articulació entre les empreses i les entitats
socials?
L'empresa, fins ara, ha estat recriminada en excés i
poc valorada pel conjunt de la societat. Ara que estem en crisi, que
també pateix l'empresa, cada vegada hi ha més entitats i organismes que
busquen la col·laboració de l'empresa a nivell de recursos. Ens arriben
moltes demandes i de forma força desestructurada.
L'empresa pot jugar un paper important, i està preparada per ajudar.
Possiblement manca un cert assessorament entorn la viabilitat dels
projectes socials en els quals col·laborar, així com una estructuració
de les demandes de col·laboració que pot rebre una empresa; dues
tasques que promovem des de la Fundació.
Cal pensar que l'empresari/a d'una petita i mitjana empresa i les
persones autònomes són molt sensibles socialment i vetllen per una bona
gestió dels treballadors/es, per les seves condicions laborals i pel
manteniment dels llocs de treball.
Quines accions es poden fer per augmentar el nombre d'empreses
socialment responsables?
És clau la sensibilització de les persones
empresàries i autònomes, també mostrant programes i projectes que ja
s'estan tirant endavant a partir de la col·laboració entre altres
empreses i entitats. Cal fer pedagogia de petites accions que es poden
endegar, posant facilitats.
Així, espais com el Marketplace, promogut per la FCVS, són uns bons
marcs per sensibilitzar l'empresa i promoure els empresaris/es
voluntaris.
Com es podria millorar la percepció social de l'empresa, a la qual
feies referència?
Massa sovint, des de diversos àmbits de la societat
es transmet una imatge negativa de l'empresa, a vegades a partir de
qüestions que poden semblar anecdòtiques. Per exemple, la ubicació dels
polígons industrials es simbolitza amb un logotip d'una fàbrica amb una
xemeneia que treu fum. El pictograma podria representar el mateix sense
el fum, que té connotacions negatives.
En aquest sentit, fomentar una cultura empresarial compromesa
socialment amb l’entorn, amb els propis treballadors/es, és un primer
pas.
Nosaltres com acció social volíem promoure visites d'empresaris/es
voluntaris/es a centres escolars d'educació primària per explicar el
paper de l'empresari/a, situant-lo com un agent més de la societat que
aporta valor. Estem a l'espera d'una iniciativa que vol promoure el
Departament d'Educació en aquest àmbit per tal d'estudiar com podem
col·laborar-hi.
Quina valoració fas del treball realitzat en el marc de la Xarxa
d'inserció sociolaboral?
La Xarxa ha possibilitat un tomb en la situació
anterior, en la qual entitats socials i empreses solien actuar per
separat. Ha permès el desenvolupament d'accions i una major coordinació
en el marc de Barcelona Activa i l'Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i
Esports. Ara aplega persones i entitats que atenen i acompanyen
col·lectius vulnerables i empreses que poden inserir laboralment
aquestes persones. Combinar els àmbits social i empresarial és
clarament positiu, també per sensibilitzar encara més les empreses.
Possiblement necessitaríem més recursos, més contactes amb els
assistents/es socials; i, probablement, promoure una espècie de
programa Incorpora específic de la ciutat de Barcelona.
Quins programes o iniciatives que hàgiu dut a terme a altres ciutats
consideres que es podrien implantar a Barcelona?
Per exemple, el programa de prevenció de les
drogodependències en l'àmbit empresarial. És un programa, que hem
desenvolupat amb el suport de diverses obres socials de caixes
d'estalvi a Sabadell i Granollers, i ara a Vilafranca el Penedès, per
sensibilitzar i prevenir les drogodependències i el consum d'alcohol,
promoure hàbits saludables i conscienciar sobre els perills associats
al seu consum. Consta d'accions preventives a partir de seminaris,
sessions formatives i, si s'escau, de treballs de diagnòstic i
intervenció a càrrec de Projecte Home Catalunya.
No obstant, potser seria interessant treballar a nivell de barris o en
determinades àrees de la ciutat, donada la dimensió de Barcelona.
I per finalitzar, quin missatge voldries compartir amb la resta
d'entitats de l'Acord?
La Fundació PIMEC és el cor de PIMEC, doncs la
patronal batega fent projectes d'acció social. A la vegada, la
sensibilitat de la Fundació permet que l'empresari/a faci de la seva
qüotidianitat una acció de responsabilitat social vetllant en primer
lloc pels seus treballadors/es; fet que permet transmetre una imatge
real de l'empresariat i de la persona autònoma.
|
La
pobresa infantil a Catalunya
La Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya ha elaborat
el 15è número de la sèrie "Dossiers del Tercer Sector", que aborda el
tema de la pobresa infantil a Catalunya.
[+]
veure més
Al dossier s'emmarca la pobresa infantil, es resumeix breument el marc
legal de la infància al nostre país, s'analitzen les causes i les
conseqüències de la pobresa infantil i es plantegen tot un seguit de
propostes per lluitar contra aquest tipus de pobresa.
[+]
Llegir el Dossier del Tercer Sector.
|
Lipdub Femarec "20 anys
canviant el món"
Com a commemoració dels 20 anys de l'entitat, Femarec ha gravat un
Lipdub a la fàbrica DAMM on participen usuaris i usuàries amb algun
tipus de disminució psíquica o trastorn.
[+]
Veure
el Lipdub.
|
5a
Jornada de recollida de medicaments
Dia: dissabte 11 de febrer.
[+]
veure més
El dissabte 11 de febrer tindrà lloc la 5a Jornada de recollida de
medicaments amb el lema "Dóna un medicament a qui ho necessita".
L'objectiu de la recollida és cobrir la necessitat de medicaments de
les persones més vulnerables que són ateses en entitats assistencials.
Durant la jornada participen oficines de farmàcia per distribuir
medicaments, i també persones voluntàries col·laborant amb la farmàcia
i explicant la missió de la ONG i els grans trets de la iniciativa.
[+] Més informació.
|
Premi 8 de març Maria Aurèlia Capmany
Termini de presentació de sol·licituds: dilluns 13 de febrer de 2012.
[+]
veure més
La Regidoria de Dona i
Drets Civils ha obert la convocatòria del XXVI Premi 8 de març - Maria
Aurèlia Capmany 2012, enguany dedicat al tema de la Coresponsabilitat.
Poden optar als guardons aquells projectes que tinguin com a finalitat
avançar vers l’equilibri de l’esforç d’homes i dones propiciant
l’eliminació de les discriminacions relatives a les responsabilitats
domèstiques i de cura i el desenvolupament d’un nou model de relacions
laborals i ocupació de qualitat que faciliti la coresponsabilitat per a
la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
Es poden presentar projectes, que s'han de portar a terme a la ciutat
de Barcelona, per part de persones, grups, associacions o entitats
sense ànim de lucre de la ciutat.
[+] Més informació, bases i convocatòria
|
Els reptes socials de Barcelona avui
Dia: divendres 17 de febrer, de 14 a 16:30 hores.
Lloc: Alberg Pere Tarrés (C/ Numància 149).
[+]
veure més
El proper Fòrum Social
Pere Tarrés tindrà lloc el divendres 17 de febrer, en un dinar -
conferència sota el títol "Els reptes socials de Barcelona avui" a
càrrec de la Il·lma. Sra. Maite Fandos, quarta tinenta d'alcalde de
Qualitat de Vida, Igualtat i Esports de l'Ajuntament de Barcelona.
La presentació anirà a càrrec de la Sra. Àngels Guiteras, presidenta de
la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.
Cal fer la reserva del dinar, ja que l'aforament és limitat. El preu
del dinar és de 20 euros.
[+] Més informació al telèfon
93.430.16.06 o a la pàgina web.
|
Vacances
en família
Termini de presentació 1a convocatòria (març a agost 2012): del dilluns
30 de gener al dilluns 20 de febrer de 2012.
[+]
veure més
El Departament de Benestar Social i Família, mitjançant l'Agència
Catalana de la Joventut i els albergs de la XANASCAT, amb la voluntat
de potenciar el lleure familiar, impulsa el programa Vacances en
família, adreçat a famílies residents a Catalunya amb infants menors de
18 anys.
El programa ofereix la possibilitat de gaudir d'unes vacances a preus
avantatjosos en diversos albergs durant els períodes de Setmana Santa,
vacances d'estiu, ponts i alguns caps de setmana.
[+] Més informació.
|
Convocatòria
Promoció de l'autonomia i atenció a la discapacitat i a la dependència
Termini de presentació: del dimecres 1 de febrer al dimarts 28 de
febrer de 2012.
[+]
veure més
L'Obra Social La Caixa convoca les ajudes del programa "Promoció de
l'autonomia i atenció a la discapacitat i a la dependència" per
fomentar l'autonomia personal i la qualitat de vida de les persones amb
discapacitat i les persones que per raons d'envelliment o malaltia
pateixen el deteriorament de les capacitats i de la salut física i/o
mental.
Les ajudes del programa es destinaran a promocionar l'autonomia
personal, el desenvolupament personal i social de les persones amb
discapacitat, dependència o malaltia mental, l'envelliment actiu i la
prevenció de la dependència, la igualtat d'oportunitats i
l'accessibilitat dels col·lectius beneficiaris, el suport psicosocial i
el foment i la gestió del voluntariat vinculats als projectes de
esmentats.
[+] Més informació.
|
En
aquest apartat
només es presenta una sel·lecció
d'alguns dels actes destacats del mes. Podeu consultar més
esdeveniments a l'agenda inclusiva del portal web de l'Acord
Ciutadà
|
BCN Espai
L'Ajuntament de Barcelona ha posat en funcionament el portal web BCN
Espai, un espai d'expressió cedit a la ciutat per difondre missatges i
iniciatives de caràcter solidari, social i cultural.
[+] BCN Espai.
Feina activa
La Generalitat ha unificat al portal Feina activa tot un conjunt
d'ofertes laborals, que fins al moment estaven disseminades en varies
pàgines webs privades, amb la voluntat que esdevingui una eina útil per
facilitar la cerca de feina.
[+] Feina
activa.
|
Podeu
rebre el butlletí electrònic de l'Acord de forma periòdica,
subscrivint-vos aquí.
Si
voleu donar-vos de baixa de la llista de distribució del butlletí
envieu un correu electrònic a: acordciutada@bcn.cat
|
|